آشنایی با زنبور عسل قفقازی


آشنایی با ویژگی های ظاهری، نژادی و رفتاری زنبور عسل قفقازی کمک می کند تا برای خرید زنبور عسل و ایجاد زنبورستان، هوشمندانه تر عمل کنید . زنبور عسل قفقازی یکی از نژادهای مهم زنبور عسل است که به عنوان یکی از اعضای خانواده زنبور عسل معمولی یا اروپایی شناخته می شود. زنبور عسل معمولی گونه های متعددی دارد و نژاد قفقازی از جمله بهترین نژادها محسوب می شود. انتخاب این نژاد برای بهره برداری از کلنی های زنبورستان، موضوع مهمی است که یک زنبوردار موفق باید با در نظر گرفتن شرایط آن را انجام دهد. به همین علت است که آشنایی بیشتر با زنبور عسل قفقازی می تواند کمک کننده باشد.
هرچند نکات پنهان زیادی در مورد زنبور عسل قفقازی وجود دارد؛ اما آشنایی با برخی نکات در مورد این نژاد از زنبور علس می تواند برای انتخاب آن موثر و مفید باشد. همچنین برای افرادی که علاقه مند به زنبور عسل و نژادهای مختلف ان هستند نیز مطلب پیش رو می تواند حاوی نکات جالب توجهی باشد. در این مطلب به صورت خلاصه به برخی ویژگی های زنبور عسل قفقازی اشاره کرده ایم.

ویژگی های نژاد زنبور قفقازی
برای شناخت هرچه بیشتر زنبور قفقازی، باید در درجه اول ویژگی های ظاهری این نژاد را بشناسیم. البته ممکن است بسیاری از ویژگی های ساختاری زنبورهای قفقازی شبیه به زنبورهای هم خانواده خود در خانواده زنبور عسل اروپایی باشد. با این حال به نظر می رسد وجه تمایزات فراوانی بین اعضای این خانواده وجود دارد.

خاستگاه
زنبور عسل قفقازی Apis mellifera.caucasica همانطور که از اسمش نیز پیداست، از زنبورهای بومی منطقه قفقاز است. به همین علت، می توان شرایط آب و هوایی منطقه قفقاز را بهترین آب و هوا برای زیست این زنبور عسل دانست. با این حال با اصلاحات نژادی انجام شده بر روی این گونه زنبور عسل، به نظر می رسد سازگاری آن با دیگر شرایط آب و هوایی نیز بسیار بهتر شده است.

ساختار و رنگ بدن
زنبورهای قفقازی یک سر و گردن از دیگر زنبورعسل های اروپایی بالاتر هستند. تقریبا بلندقامت ترین زنبورها در نژاد اروپایی، همین زنبورهای قفقازی بوده و حدودا 7.2 میلی متر قد دارند. البته این قد بلند مشکلاتی را نیز به همراه دارد.
رنگ زنبور عسل قفقازی شباهت زیادی به زنبور کارنیولان دارد. رنگ کیتین این نوع از نژاد زنبور عسل تیره بوده و عموما روی حلقه اول کیتینی، لکه های قهوه ای مشاهده می شود. با این حال رنگ بدن این زنبور، خاکستری روشن است.
وجه تمایز جالب زنبور نر از زنبور ماده در نژاد قفقازی، موهای پشت سینه زنبور است که رنگ سیاهی دارد. این رنگ سیاه هم زیبایی خاصی به زنبورهای نر می دهد و هم امکان شناخت سریع تر آنها را فراهم می کند.

خرطوم
یکی از مهمترین ویژگی های زنبور قفقازی، خرطوم بلندتر آن نسبت به دیگر هم خانواده های خود در گروه زنبور عسل معمولی است. این خروطوم حدودا 2.7 میلیمتر طول دارد. به همین علت، این نژاد می تواند شهد بیشتری در خروطم خود ذخیره کند و در نتیجه امکان تولید عسل بیشتر با گشت زنی کمتر دارد. می توان گفت یکی از بهترین زنبورعسل ها از نظر تولید عسل طبیعی همین نژاد قفقازی است. به ویژه برای تولید عسل تک گل شبدر و یونجه که نیاز به خرطوم بلند دارد، نژاد قفقازی فوق العاده عمل می کند.

تولید زهر
یکی از ویژگی های نژاد زنبور عسل قفقازی، تولید زهر مناسب است. به همین علت در زنبورستان هایی که هدفشان استحصال زهر و فروش این ماده گرانبهاست، نژاد قفقازی می تواند گزینه خوبی به حساب آید. البته نژادهای دیگر نیز می توانند در این زمینه مناسب باشند.

تولید موم
زنبور عسل قفقازی علاقه بسیار زیادی به تولید موم دارد. به همین علت ممکن است مشکلاتی برای برداشت عسل داشته باشید. با این حال برای زنبورستان هایی که بهص ورت هوشمندانه به فروش موم می پردازند، زنبور عسل قفقازی یکی از بهترین گزینه ها خواهد بود.

بیماری
یکی از ویژگی هایی که در مورد هر نژاد باید بیان شود، عملکرد آن نژاد رد برابر بیماری است. خوشبختانه زنبور قفقازی از جمله زنبورهای اروپایی است که عملکرد فوق العاده مناسبی در برابر بیماری های مختلف زنبور عسل دارد. بسیاری از زنبورداران علت اصلی انتخاب نژاد قفقازی را همین موضوع بیان می کنند. این زنبورها قدرت تیمار بالایی دارند و در صورت بیمار شدن، احتمال درمان آنها با کمترین هزینه وجود دارد. با این حال نسبت به بیماری نوزما بیشترین حساسیت را از خود نشان می دهند. البته بسیاری از زنبورداران معتقدند که زنبور عسل قفقازی در برابر نوزما نیز مقاوم است.

مقاومت در برابر سرما
همانطور که از خاستگاه نژاد قفقازی مشخص است، این زنبور عسل در برابر سرما به شدت مقاوم است. به هیمن علت برای مناطق سردسیر مثل شهرهای آذربایجان یا کردستان فوق العاده مناسب به نظر می رسد. البته زمستان گذرانی این نوع زنبور عموما با مصرف زیاد غذا همراه است که از ویژگی های منفی رفتاری این زنبور به شمار می رود.
ویژگی های رفتاری زنبورعسل قفقازی
علاوه بر شناخت ویژگی های ظاهری و ساختار بدن زنبور عسل، آشنایی با برخی رفتارهای زنبورهای قفقازی نیز می تواند به شما برای انتخاب هوشمندانه کمک کند.البته تمامی این رفتارها به صورت ثابت نیست و ممکن است در برخی موادر رفتارهای متفاوتی از زنبورهای یک کلنی سر بزند.

بچه دادن
یکی از ویژگی های رفتاری بسیار خوب زنبور قفقازی، تمایل بسیار کم به بچه دادن است. این ویژگی کمک می کند تا جمعیت زنبور عسل به صورت متعادل تکثیر شده و مشکلی با افزایش بیش از اندازه جمعیت یا کمبود جمعیت به ویجود نیاید.

زمستان گذرانی
یکی از رفتارهای شاخص که باید در هنگام انتخاب زنبور عسل مورد بررسی قرار گرفته شود، زمستان گذرانی است. در مورد خوب یا بد بودن زمستان گذرانی زنبور قفقازی، نظرات مختلفی وجود دارد. با این حال به نظر می رسد زمستان گذرانی زنبور عسل نژاد قفقازی آنچنان خوب و مطلوب نباشد. به ویژه که در این دوران، زنبورهای قفقازی تمایل زیادی به مصرف غذا داشته و ممکن است هزینه های سنگینی داشته باشند.

غارتگری
خوشبختانه زنبورعسل قفقازی بسیار آرام است. به همین علت احتمال غارتگری توسط این زنبور بسیار کم بوده و گزارش های کمی در مورد این نژاد وجود دارد که اقدام به غارتگری کرده باشد. این ویژگی مثبت رفتاری زنبور قفقازی نیز مورد علاقه بسیاری از زنبورداران بوده و منجر به انتخاب این نژاد می شود.

افزایش جمعیت
ویژگی دیگر این نوع از نژاد زنبور عسل اروپایی، افزایش جمعیت آن است. جمعیت کلنی در اواسط تابستان به اوج خود می رسد. در نتیجه ممکن است با توجه به جمعیت کندو، این نوع نژاد در مناطق خاصی مورد استفاده قرار گیرد تا بیشترین بهره وری را داشته باشد.

سخن آخر
آشنایی با ویژگی های ظاهری، نژادی و رفتاری زنبور عسل قفقازی کمک می کند تا برای خرید زنبور عسل و ایجاد زنبورستان، هوشمندانه تر عمل کنید. بد نیست برای خرید زنبور عسل قفقازی حتما با افراد حرفه ای مشورت کنید تا مزایا و معایب این نوع زنبور را در کنار هم ببینید